الرئيسية / سلايدر / فقد ذراعه في حديد المصريين.. تفاصيل أزمة العامل حسام ورد أبو هشيمة
أبو هشيمة يرد على عامل حديد المصريين
أبو هشيمة يرد على عامل حديد المصريين

فقد ذراعه في حديد المصريين.. تفاصيل أزمة العامل حسام ورد أبو هشيمة

كتب عصام الحوت

أثارت قصة العامل حسام حسن من مدينة الإسكندرية، والذي فقد ذراعه أثناء عمله في مصنع حديد المصريين، جدلا وغضبا بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي.

ونشر العامل استغاثة على «فيس بوك» حكى فيها تفاصيل معاناته بعد فقد ذراعه أثناء عمله في مصنع حديد المصريين المملوك لرجل الأعمال أحمد أبو هشيمة.

وبحسب ما نشره العامل فقد قامت إدارة المصنع بالامتناع عن دفع تعويض له واكتفت بالتكفل لمصاريف علاجه وتخلت عنه.

ويقول حسام «في أول يوم عمل لى في الخط وعند تشييكي على بكر الكاسته قامت الماكينة بسحب زراعي، وتم نقلي إلى المستشفى وتم بتر ذراعي الأيسر بالكامل».

 ويواصل «قامت إدارة الشركة بوعود أنهم سوف يقومون بتعويضى وبعد فتره لم يقوموا بما وعدو بيه فطالبت انا بالتعويض قالولى احمد ربنا ان سيبينك تشتغل».

ويؤكد العامل عبر البوست «قمت برفع قضية بتاريخ28/12/2017 قاموا بفصلى لانى كنت عقد ثانوي، ودلوقتي مفيش اي مكان راضي يشغلني ومش عارف اخد ولاحق ولاباطل».

استغاثة عامل حديد المصريين
استغاثة عامل حديد المصريين

ويرسل حسام استغاثة قائلا «دلوقتي قاعد أنا وابويا وامي ومراتى وأولادي في اوضه فوق السطوح بالله عليكم ساعدوني ان اوصل صوتي لفخامة الرئيس».

رد أبو هشيمة على العامل

من جانبه قام المهندس أحمد أبو هشيمة رجل الأعمال البارز وصاحب مجموعة حديد المصريين بالرد على العامل عبر صفحته الشخصية.

وقال أبو هشيمة «قولت ولسة بأقول إن كل الناس في حديد المصريين أعضاء في أسرة واحدة، وأنا عودتكم إن أي حاجة تخصني برد عليها هنا بنفسي».

وواصل «الصبح جاتلي تعليقات ورسايل تخص الزميل حسام حسن، اللي كان موجود في مصنع إسكندرية، وحصلتله إصابة أثناء العمل أدت إلى بتر ذراعه».

وأوضح «فوراً سألت فريق العمل عندي، وعرفت ملابسات القصة كلها، وعرفت انها من 2017، وان من اللحظة الأولى الشركة تكفلت بكل مصاريف المستشفى والمرافقين والعلاج وصرف مبلغ التعويض لحسام».

 وأكمل «بعد العلاج عرضوا عليه أنه يستمر في المصنع في وظيفة جديدة تناسب ظروفه الصحية ويمضي على العقد الجديد بتاع 2018، وكمان يركبوله الطرف الصناعي».

وقال أبو هشيمة «حسام رفض العرض والتوقيع على العقد الجديد بتاع 2018، ورفع قضيتين على الشركة خسر واحدة والتانية لسه متداولة».

وأضاف رجل الأعمال «بغض النظر عن الكلام اللي كتبه حسام بعد كده ومكنش صح، أنا بقول لحسام ان حديد المصريين بيتك وأنا أصدرت بصفتي الشخصية أوامر انهم يجددوا عرض الشركة عليك وترجع على وظيفة تناسب ظروفك الصحية، ويركبولك الطرف الصناعي».

واختتم «آخر حاجة حابب أقولها اني من أول مأ أسست حديد المصريين، وأنا بقول إني ببني أسرة مش بس شركة، أسرة كلها بتقف جنب بعض، ومبتتخلاش عن أي حد من أفرادها».

%d مدونون معجبون بهذه: