الثلاثاء , أكتوبر 22 2019
الرئيسية / الوقائع سبورت / بعد منع الاستعانة بأجنبيات في الكرة النسائية.. لاعبة مغربية تودع مستقبلها الكروي
اللاعبة المغربية آية درويش
اللاعبة المغربية آية درويش

بعد منع الاستعانة بأجنبيات في الكرة النسائية.. لاعبة مغربية تودع مستقبلها الكروي

كتب حسن سالم

نشرت لاعبة الكرة النسائية «آية درويش» عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» منشورا تودع فيه زملائها ومستقبلها الكروي.

جاء منشور لاعبة نادي المؤسسة العمالية بعد قرار الاتحاد المصري لكرة القدم النسائية بمنع الاستعانة بالأجنبيات في الدوري المصري.

وقالت «آية درويش» على صفحتها: «من أول ما قرار وقف الأجانب نزل و أنا كنت عايزة اتكلم في الموضوع بس سكت وقلت مسيره يتحل وكنت بدعي ربنا كتير اوي، و كل ما ياجلوا الموضوع كنت بقول خير و افضل مستنية اي قرار منهم لحد ما رحت الاتحاد و اديتهم ورق يثبت اني في مصر من ١٢ سنة اتعشمت اوي اني هتسجل او تقريبا انا اعتبرت نفسي اتسجلت اساسا لحد ما عرفت النهاردة ان اللجنة رفضت الطلب و اني خلاص مش هلعب».

وأضافت «درويش»: «مش فاهمة إيه لازمة قرار زي ده في اتحاد محترم بس نسيت إن الدوري هواة وليس محترفين معينين ناس جاية تتعلم فينا و تمشينا على مزاجها زي العرايس اللعبة بس أحب أقولكم برافو عليكم قدرتوا تحطموني وتنتصروا عليا أنا هسيبلكم الكرة وعكوا فيها زي مانتم عايزين علشان انا تعبت و استسلمت خلاص».

وأشارت لاعبة المؤسسة العمالية: «فعلا كان نفسي اعمل حاجة مع فرقتي المؤسسة السنة دي بس انا عايزة اشكرهم بجد و خصوصا كابتن إكرامي و البرنس وسارة كابو وأهم ناس كابتن غادة وداليا انتم شجعتوني وفضلتوا واقفين جنبي مش عارفة اقولكم ايه بجد».

واختتمت اللاعبة حديثها موجهة الشكر إلى مسؤولي الكرة النسائية في مصر قائلة: «شكرا اتحاد الكرة على تحطيمك للناس اللي بتحلم تبقى حاجة.. اسفة اوي يا بابا كان نفسي اخليك فخور بيا و رافع راسك».

الجدير بالذكر أن اللاعبة آية درويش من أصول مغربية وتحمل الجنسية المغربية.

وتعيش آية في مصر منذ مايقارب من ١٢ عامًا لعبت خلالهم في صفوف فريقي المؤسسة العمالية وصيد المحلة.

كان الاتحاد المصري لكرة القدم النسائية قد أصدر قرارا بمنع قيد اللاعبات الأجانب في فرق الدوري الممتاز.

شاهد أيضاً

الاتحاد المصري لكرة القدم

عاجل| اتحاد الكرة يعلن تأجيل مباراة إف سي مصر مع أسوان لدواع أمنية

كتب أحمد المنياوي أعلنت لجنة المسابقات باتحاد الكرة، تأجيل مباراة إف سي مصر وأسوان ضمن …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

%d مدونون معجبون بهذه: